torsdag 28. juni 2012

Ny blogg og litt forandring



Jeg startet bloggen Min Lavkarbomat i september 2010, mest for å ha et sted å samle oppskriftene mine. Lenge la jeg ut oppskrifter nesten daglig, men for litt over et år siden dalte aktiviteten veldig. Mye av grunnen til det var at jeg slutta og røyke, og begynte å spise sjokolade i stedet. Og som med sukkeravhengige flest holdt det ikke bare med en sjokolade, eller bare sjokolade for den saks skyld. Det ble mye både sjokolade, smågodt, potetgull og ikke minst min store svakhet; is. Og når jeg først spiste så mye tull kunne jeg jo like gjerne gjøre det enda verre ved å spise mye ferdigmat også. Enden på visa ble at alle kiloene som en gang var borte fant veien hjem igjen. Ikke bare fant de seg godt til rette, men de hadde med seg en haug med venner også. I løpet av det siste året har jeg tatt meg sammen i perioder, spist ketogent og tatt av noen av kiloene. Dessverre har ikke disse periodene vart så lenge av gangen, så de samme kiloene har kommet og gått flere ganger.



I april fant jeg ut at nok er nok.. Fett Nok!! Jeg har alltid hatt problemer med å få i meg nok fett når jeg har spist etter LCHF-prinsippet, men samtidig har jeg hatt veldig mange helsemessige fordeler av det kostholdet. Jeg bestemte meg defor for å prøve PSMF (proteinsparende modifisert faste). Kort fortalt går det ut på å spise mye proteiner og lite karbohydrater og fett. Proteinmengden finner man ved å gange ønsket kroppsvekt med 2,5, (eks: 60 kg*2,5=150g proteiner). Karbo og fett holder man under 20 g, og man burde også få i seg 1 ss fiskeolje daglig. Vil du lese mer om PSMF finner du mye informasjon her og her


Jeg startet med PSMF 23. april og løpet av de første fem dagene forsvant 4 kg, mest vann selvfølgelig, men uansett gjorde ikke det motivasjonen noe mindre. Etter 10 dager var jeg 5,5 kg lettere og hadde min første spisedag. Planen var egentlig å bare ha et belønningsmåltid og ellers spise etter PSMF den dagen, og på menyen sto hjemmelaget pizza. Det ble plutselig en liten sjokolade og litt potetgull også, men det tok ikke helt av. De resterende spisedagene tok jeg med ca en ukes mellomrom, litt tilpasset sosiale anledninger. Jeg avsluttet dietten 2. juni, 8,5 kg lettere og endel cm mindre.



Selv om jeg fikk kastet ut endel av de uønskede hybelboerne er det fremdeles mange igjen, og etter 2 ukers pause/vedlikehold var det på'n igjen 19. juni. Planen er å holde på i seks uker denne gangen også, så får jeg se hvor jeg ender etter det. Den eneste forskjellen denne gangen er at jeg skal spise litt mer "etter boka" på spisedagene. Første spisedag blir etter ti dager, men om det blir syv, ti eller noe midt i mellom på resten har jeg ikke bestemt enda.

Mens jeg går på PSMF-dietten vil oppskriftene og innleggene på denne bloggen handle mest om det, men på sikt er planen å poste mer spennende oppskrifter, og også skrive om trening og sunn livsstil. Jeg håper du som leser dette har lyst til å fortsette å følge meg, og jeg svarer gjerne på spørsmål, enten under innlegget eller på: lisbeth.nyrud@gmail.com.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar