fredag 13. juli 2012

Fredag den 13'ende..og matrapport

I løpet av et år er det mellom en og tre fredager som faller på den trettende. I følge gammel overtro skal man ikke starte på nye prosjekter denne datoen, så i dag er kanskje ikke dagen for å sette i gang med en stor livsstilsendring. Eller kanskje fredag den 13'ende er en like bra, eller bedre dag.. Min første sønn er født fredag den trettende, og det er ihvertfall et vellykket prosjekt, spør du meg. Min andre sønn fikk jeg lørdag den 14'ende, der bommet jeg med ca tre timer (men han er ikke noe mindre vellykket prosjekt av den grunn).

Mat må man også ha uansett hvilken dag og dato det er og her er noe av det jeg har spist de siste dagene:


Salat med reker og egg
På tallerkenen har jeg isbergsalat, reker, kokte eggehviter, agurk, paprika og tomat. Næringsinnhold: 132 kcal, 25,8 g protein, 3,8 g karbohydrat og 1 g fett.


Tacosalat
Jeg pleier å blande sammen hakket agurk, løk og tomat, og krydre med salt og oregano (når jeg ikke er på PSMF har jeg oppi en skvett virgin olivenolje også), og spise det sammen med taco. Kjøttdeigen er krydret med hjemmelaget krydder etter denne oppskriften. Jeg har også isbergsalat, minimais og hjemmelaget salsa på tallerkenen. Næringsinnhold: 272 kcal, 38,3 g protein, 6,5 g karbohydrat og 9,6 g fett.


Skogsbær-"youghurt"
Skyr med skogsbær, mager kesam, mager cottage cheese og vaniljeproteinpulver, med saus av fun light med blåbærsmak. Næringsinnhold: 151 kcal, 27,2 g protein, 6,5 g karbohydrat og 1,9 g fett.


Grov fiskeburger og reker
Lofotens grove fiskeburgere har kanskje litt mye fett for PSMF-dietten, men noen ganger er det veldig greit med noe som er raskt å lage, spesielt når man kommer skrubbsulten hjem fra trening. Sammen med fiskeburgeren har jeg reker, salat, tomat og agurk. Næringsinnhold: 178 kcal, 26 g protein, 2,9 g karbohydrat og 6,7 g fett.


Strimlet biff i proteinlefse
Biffen har jeg krydret med paprikapulver, hvitløkssalt, oregano og koriander (ca 1/2 ts av hver til 300 g kjøtt) og stekt sammen med hakket løk. Proteinlefsa finner du oppskrift på her. Sammen med kjøttet hadde jeg salat og tomat. Næringsinnhold: 233 kcal, 46,7 g protein, 2,9 g karbohydrat og 3,7 g fett.


Proteinlefse med kalkunskinke
Siste matbilde i denne omgangen er av samme lefse som over, fylt med røkt kalkunskinke, salat, tomat og agurk. Næringsinnhold: 108 kcal, 21,7 g protein, 2,2 g karbohydrat og 1,2 g fett.

Ha en fortsatt fin fredag den trettende, og se opp for svarte katter.

~Lisbeth~


2 kommentarer:

  1. Hei! Jeg ville bare si at jeg har henvist til deg/den forrige bloggen din i min bok "Søtt og sunt" som kommer på Cappelen i august. Det er en oppskrift på sitronmuffins som jeg fikk inspirasjon til av den forrige bloggen din. Tenkte det var riktig å skrive hvem jeg ble inspirert av. Så da er du nevnt!:-) Lykke til videre! Hilsen Monica Lien

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for henvisning :o) Og lykke til med boka!!

      Slett